-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8842 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اينجانب دانشآموز سال سوم دبيرستان هستم. سؤالي در مورد نظام جمهوري اسلامي ايران دارم. تمام كشورهاي جهان داراي محاسن خاصي هستند. ضعف هايي نيز ديده ميشود. ضعف بزرگ كشور كه ما را جزء كشورهاي جهان سوم قرار داده است چه بود و راه درمان ضعف چيست؟

آنچه غالباً در بحثهاي سياسي و اجتماعي به عنوان جهان سوم طرح ميشود، مربوط به عقب ماندگي در صنعت و تكنولوژي ميباشد، اگر چه جهان غرب، چون خود را داراي فرهنگ برتر ميداند، كشورهاي ديگر را داراي فرهنگ پستتر دانسته است. اصطلاح جهان سوم را در بُعد فرهنگي نيز به كار ميبرند، در حالي كه كشورهاي جهان سوم چه بسا از جهات فرهنگي برتر از جهان پيشرفته غرب هستند.

جهان سوّمي بودن ايران را تنها از بُعد صنعت بررسي ميكنيم و در ابعاد ديگر معتقد به جهان سومي بودن ايران نيستيم.

مهمترين عامل عقب ماندگي كشور ما در زمينه پيشرفتهاي علمي و صنعتي، مربوط به گذشته تاريخ كشور ما ميباشد، يعني عقب ماندگي، ريشه در زمان شاهان و سلاطين گذشته همانند هخامنشيها و مغولها و قاجار و پهلوي و جلوتر از آنها دارد.

وقتي دقيق و منصفانه، به تاريخ كشور خود نگاه ميكنيم، جز عيّاشي و خوشگذراني شاهان، بذل و بخشش بي حساب به كشورهاي استعماري و بيگانه براي ماندن بر اريكه قدرت و حكومت، جنگها و نزاعهاي بيهوده و محل تاخت و تاز قرار گرفتن كشور توسط نيروهاي بيگانه و... چيز ديگري را مشاهده نميكنيم.

اگر هم قدمي براي توسعه و پيشرفت برداشته شد، بسيار ضعيف و غير اساسي بود. اين مسائل باعث شد فرهنگ و تمدّن و پيشرفت، از كشور ما رخت بربندد.

نتايج شوم و عقب ماندگي را امروز مشاهده مينماييم. در اين ميان تلاش كشورهاي استعمارگر مانند انگلستان و امريكا را جهت عقب ماندگي كشورها و ديگر كشورها نبايد از نظر دور داشت.

بنابراين جزء جهان سوم قرار گرفتن كشور ما مربوط به زمان حال نميباشد، كه بخواهيم عدم پيشرفت را متوجه جمهوري اسلامي ايران بكنيم، بلكه ريشه در گذشته دارد.

اگر بخوانيم عملكرد و پيشرفت كشور را بعد از انقلاب با نظام ستم شاهي مقايسه كنيم، ميتوانيد به آمار و ارقام مستند مراجعه كنيد تا متوجّه دلسوزي مسئولان نظام جمهوري اسلامي و همت و تلاش مردم و پيشرفتهاي قابل توجّه و چشمگير كشور شويد.

اين كه ميبينيم، كشورهاي غربي به ويژه آمريكا، از جهت صنعت و تكنولوژي، پيشرفت و توسعه داشتهاند، محصول چند دهه اخير نميباشد، بلكه محصول تلاش و پشتكار ساليان بسيار دراز ميباشد. آنها از چند قرن پيش آغاز نموده و به فكر علم و صنعت و پيشرفت كشورشان بوده و اكنون به پيشرفت رسيدهاند.

در هر حال به صورت كلّي به برخي از عوامل عقب ماندگي كشور اشاره ميكنيم:

1- عدم كفايت و بي لياقتي سردمداران و پادشاهان گذشته، كه در طول زمانهاي مختلف بر كشور ما حكمراني نموده و بيش از آن كه به فكر پيشرفت كشور و سربلندي مردم باشند، به فكر حكومت و خوش گذراني و رفاه خويش بودهاند.

2- عدم اعتماد به نفس حكّام و سلاطين گذشته، نيز بعضي از مسئولان جمهوري اسلامي و انديشمندان و صاحب نظران كشور اما با اتكا بر نيروهاي ارزشي و فكري موجود در داخل كشور و استفاده از تجارب ديگران ميتوانيم روي پاي خود بايستيم و براي توسعه و پيشرفت جهت آباداني و سرفرازي كشورمان گام برداريم. چنين استعدادهايي در كشور ما زيادند و يا در خارج از كشور مشغول خدمت هستند. اكنون نيز شاهد پيشرفت و رشد در بعضي از امور همانند ساخت بعضي از وسايل ماشيني و صنعتي و حتّي نظامي هستيم.

3- سستي و تنبلي و مصرف زدگي و عدم استفاده مناسب و بهينه از وقت و زمان. متأسفانه بيشتر اوقات طلايي و ارزشمند در كشور ما به بطالت گذرانيده ميشود و خيلي از ما از گذشته تا كنون، يك مصرف كننده محض شدهايم، و كمتر به فكر اختراع و يا توليد فكر بودهايم. بيشتر به فكر به دست آوردن سرمايه و پول كلان در مدّت زمان كوتاه، بدون كمترين زحمت هستيم. اين مسئله تبديل به معضل بزرگي براي كشور ما و پيشرفت آن شده است، كه اتفاقاً در روايات مذمّت شده است. امام صادق(ع) فرمود: از تنبلي و سستي بپرهيزيد، كه اين دو، كليد هر شرّي ميباشند. نيز: تنبلي به دين و دنياي آدمي زيان ميزند.(1)

4- عدم وجدان كاري؛ متأسفانه اين مسئله نيز در كشور ما رعايت نشده و يا بسيار كم رنگ بوده است؛ به اين معنا كه يا از زير كار با كيفيّت و با دقّت، فرار ميكنيم و يا آن را ناقص انجام ميدهيم. نمونههاي زيادي از اين مسئله را در صنايع خودروسازي و صنايع داخلي ديگر، نيز در انبوه سازي مسكن و غيره شاهد هستيم. اگر اين مسئله، در زندگي اجتماعي و كاري و اداري و زندگي شخصي رعايت گردد، ميتواند راه درمان مؤثري براي پيشرفت كشور باشد.

در بيانات نوروزي سالهاي قبل مقام معظم رهبري بدان اشاره شد.

5- عامل ديگر را ميتوان فرار انديشمندان و مغزها از كشور مطرح كرد كه ميتواند به خاطر كم توجّهي و يا بي توجّهي مسئولان باشد.

اگر اين مسئله در كشورمان جدّي پيگيري گردد، منجر به شعله ور شدن رشد و شكوفايي همه جانبه توسعه ميگردد.

6- عامل ديگر را ميتوان سلطه استكبار و استعمار در طول قرون گذشته دانست كه با به كارگيري نيروهاي خارجي و آوردن تكنيسينها و مستشاران و تضعيف كردن نيروهاي داخل، كشور را از توسعه باز داشتند.

اين مشكل، بعد از انقلاب و با حاكميت ولايت فقيه و استفاده از نيروهاي داخل، تا اندازهاي حلّ و درمان گرديده است.

7- عامل ديگر را ميتوان محاصره سياسي و اقتصادي و تحريم انقلاب و نظام مقدّس جمهوري اسلامي، نيز به وجود آوردن چالشهاي زيادي همانند جنگ هشت ساله تحميلي و ويراني و تخريبهاي زياد، هم چنين ترور شخصيتها و مغزهاي متفكّر دانست.

حتي در مجامع و سازمانهاي بين المللي به فكر تضعيف و منزوي كردن كشور اسلامي مان افتادند، چرا كه قبل از انقلاب از منابع و ذخاير عظيمي همچون نفت بهره ميبردند كه بعد از انقلاب، دست آنها از اين منافع، قطع شده و با ياري خداوند و با شناخت مشكلات و درمان آنها اين معضلها بر طرف گشته و كشورمان از آباداني بهرهمند خواهد شد.

پي نوشتها:

1. علامه مجلسي، بحارالأنوار، ج 78، ص 175.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.